fredag 21. september 2012

Seks dager skal du gjøre arbeidet ditt. Men den sjuende dagen skal du hvile..

Om litt skal Andreas og jeg ned til min noen gamle venner for å feire shabbaten. Sist fikk vi servert gefilte-fish, en typisk starter ved shabbats måltidet. Jeg "glemte" å informere Andreas om hva dette innbar, men jeg syns han beskrev det godt etter sitt første møte med "kultur-retten":

"Fiskeslam trøkka sammen til fiskekaker servert med kald manetsaus."

Dog varte de ukontrollerte grøsningene ikke lenger enn til vi fikk servert en stor porsjon deilig suppe, etterfulgt av et heldekt bord med 5-6 forkjellige sorter av kinamat. Det sist nevnte vil vel ikke sies å være "typisk". Selve hovedretten er det visst ikke så viktig med, så lenge man har gefilte-fish eller noe sånt først.

Høffelige som vi prøver å gi oss ut til å være spiste vi alt vi fikk. All den gefilte-fishen og maneten som var forventet, HELE den ferdig porsjonerte suppen, litt av alt som var av kina-mat som vil si A LOT. Finalen besto av et generøst kakestykke. På dette tidspunktet begynte jeg å lure på om det var fødsels rier jeg kjente. Noe som magestørrelsen ikke kunne motsi.

Så nå er vi spente på hva denne kvelden vil by på!

Ellers er det ufattelig hyggelig å gå i nabolaget på fredagskvelden og høre snakk, latter og sang fra nesten alle verandaene der det holdes måltid med enten kjerne- eller storfamilien. Hviledagen blir noe helt annet enn det man er vandt med i skandinavia. Butikkene stenges tidlig på fredags ettermiddag, bussene og trikkene slutter å gå. Du trenger ikke være ultraortodoks før du holder deg unna både telefonen og lysbryteren på hviledagen.

Det legger seg virkelig en egen ro over Jerusalem denne ene gangen i uken.

"Så var himmelen og jorden fullført, med hele sin hær. Den sjuende dagen fullførte Gud det arbeide han hadde gjort, og den sjuende dagen hvilte han fra hele det arbeidet han hadde gjort. Gud velsignet den sjuende dagen og helliget den. For den dagen hvilte han fra hele sitt arbeid, det som Gud hadde gjort da han skapte."     1 Mos 2 : 1-3


1 kommentar:

  1. åå æ glede meg sånn! og den her gangen tenkte æ ikke først og fremst på maten engang! men deg og Israel! :D

    SvarSlett